Långivarens kostnader – en detaljerad bild

En långivare som erbjuder räntefria lån gör en förlust på långivningen. Det handlar inte bara om att långivaren går miste om avkastning och en premie för risken att lånet inte betalas tillbaka. Det handlar också om att långivaren inte får täckning för en lång rad kostnader och avgifter som är förknippade med att bedriva utlåning. Givetvis planerar långivaren för att förlusten över tid ska täckas av intäkter från långivningen (det är ju alltid bara det första lånet som är kostnadsfritt), men det kan vara bra att känna till att förlusten per beviljat räntefritt lån är ganska betydande. Nedan ska vi rita upp en bild av de relativt många dolda kostnader och avgifter som är kopplade till långivning.

Avgifter för konton och betalningar

Precis som du som privatperson betalar avgifter till din bank för att ha exempelvis ett lönekonto och betalkort måste också ett smslåneföretag betala avgifter. Dessutom betalar långivaren avgifter för betalningsmetoderna som används, avgifter för bank-ID, med mera.

Avgifter för kreditupplysningar och datahantering

Det är obligatoriskt för långivarna att inhämta kreditinformation och det görs via kreditupplysningsföretag. Att anlita kreditupplysningsföretag och att bygga system för att automatiskt få in den information som krävs för kreditkontroller är förenat med en del kostnader både initialt och löpande.

Det är också obligatoriskt för en långivare att hantera personinformation och ekonomisk information på ett säkert sätt. Även denna uppgift tar en del ekonomiska resurser i anspråk.

Kostnader för att behålla tillstånd

Ett smslåneföretag måste löpande uppfylla en lång rad villkor för att kunna behålla sitt tillstånd som kreditgivare från Finansinspektionen. Det gäller framför allt regler kring redovisning, säkerheten för låntagarna och försäkringar. Att följa reglerna är förenat med kostnader som kan uppgå till ganska stora belopp. Det är en av anledningarna till att mindre långivare ofta har högre priser (räntor och avgifter) än vad större aktörer har.

Reklam och provisionsavgifter

Om långivaren inte syns kommer inte heller några potentiella låntagare att hitta rätt. Det krävs alltså att långivaren gör reklam i olika medier, och det är en kostnad som i slutändan läggs på kunden.

En del långivare använder sig också av olika metoder för att betala ut provision till företag eller privatpersoner som på ett eller annat sätt tipsar om långivarens erbjudande. Provisionsdelen av långivarens kostnader är inte sällan ganska betydande.